Tuesday, November 08, 2005

Svenska dagen og Kordelins dag

Ja, det var Allehelgen her i helgen, så alle kirkegårder var fulle av lys og lykter til minne om de som er borte. Er en veldig flott tradisjon her. Godt å se at jeg får med meg sånt herfra også! Lørdag var alt helt stengt og allting. Søndag 06.11 var Svenska Dagen, som er Finlandsvenskenes egen dag. Dette er også dagen til Alfred Kordelin, en rik mann som levde fra 1868 til 1917, da Finland ble selvstendige. Selvlært mann, men det hindret ham ikke fra å bli en av Finlands rikeste menn og eide blant annet store landområder.

Uansett, mormoren min fikk en invitasjon, slik som hun har fått mange ganger før, til å gå på et eller annet Kordelin arrangement. Jeg skjønte ikke helt hva det var, men fik streng beskjed om å kle meg pent, så jeg gjorde hvertfall det. Leste meg litt opp på temaet etterhvert og fant ut at det er en stiftelse etter Kordelin som skal fremme kultur og sosialt fremmende ved hjelp av stipender som man da deler ut hvert femte år (før hvert år, folk skal visstnok ha så mye penger hver gang..) på dette arrangementet som jeg ble invitert med på!

Det var i festsalen til universitet. Folk var meget pent kledd. Vel inne i salen var det dødsens stille. Noe veldig offisielt over det liksom. Helt til klokken var presis to. Da reiste alle seg opp fordi noen kom inn (jeg kunne ikke se, satt så langt bak). Flott seremoni, bra (sa mummi) taler (selvom jeg ikke fikk med meg alt), musikk ble fremført i form av orkester og en quartet mannskor. Finfint! Så viste det seg at både President Tarja Halonen og eks-president Martti Ahtisaari (fra 1994) var tilstede i samme lokalet! Finfint selskap!

Da det var tid for brunsj, stående buffet, sto Halonen rett foran meg i køen! moro, selvfølgelig hadde jeg ikke mer batterier i kamera, men det hadde kanskje ikke tatt seg helt ut å begynne å blitse i vei på en slik greie.. Mye banksjefer og andre leder av andre institusjoner og stort sett ikke en person under 50år. Men det var stas, fikk gratis og veldig god mat og ellers så var det hyggelig å hilse på diverse folk som mormor kjente! Og jeg har vært i samme rom som TO presidenter. Ikke mange som kan si det ;)

Sånn, det var nok finsk historie leksjon for denne gang!

No comments: