Friday, September 09, 2005

fest, fag og kultursjokk.

Våknet idag av at solen stråler og varmer som om den aldri skulle gjort noe annet her i Helsinki! Vakker dag og vi våkner alle litt trøtte og slitne etter et heftig student exchange party på Café Oopera! Jeg er, for de som kjenner meg godt, forbausende frisk og rask idag! jee! Det var utrolig fett sted, med masse bra musikk og kule folk og 3 euro for en vodka appelsinjuice.. (Glemte kamera, men noen andre hadde så skal prøve å vise bilder senere). Nei det er sannelig på tide at vi kommer igang med studiene for real!

Dessverre er det kun orienteringskursene som har begynt nå og mine kurs må jeg vente med helt til 26.sept.. Skal prøve å finne et eller annet fag jeg kan ta i mellomtiden, men blir nok vanskelig å få det godkjent ved UiB.. Kursene her er så intensive og korte i forhold til hjemme at de ofte delvis overlapper noe jeg har hatt før, men ikke si det til uni hjemme!! Har fått planen halveis i orden, må melde meg opp til visse datoer gjennom semesteret - først til mølla prinsippet her faktisk! Helt på trynet, men når man så smått begynner å forstå systemet går det greit. Vi utvekslingstudenter har jo den fordelen at vi kan si vi ikke forsto noenting og så trykker de oss inn i kurset allikevel. Funky system.

Altså; Fotografi kurset og "new media, peace and communication in a global knowledge society" er i boks. De fire fem siste kursene kunne man ikke melde seg opp i enda.. Som "creating a multicultural webmagazine" og "Medielandskapet i Finland og Norden" og "Agency in a technically Mediated Society" og "medie- og journalistikk forskning" og "Political communication" eller "Globalisation and ethnicity" eller... ja POENGET mitt er at fagene har utrolig lange titler!! OG jeg lurer litt på hva som egentlig er innholdet -er det noen av dere andre som har opplevd så lange titler før!? Gleder meg uansett - tror dette blir et bra semester jeg!

Hadde forresten orienteringskurs igår om "cultural shock". Det var forsåvidt interessant, men nå går vel halvparten av studentene å venter på at de skal bli deprimerte og ekstremt hjemsyke så snart denne "honeymoon" perioden er over. For det var det de sa. Tror stort sett de foreleste for de fra Kina og Afrika for resten av Europeerne hadde lite problemer med å tilpasse seg det nordiske habitat. Ikke så vanskelig, bortsett fra det å bade naken med andre av samme kjønn i badstu, spise OG drikke salmiakki og andre kuriositeter. Fascinerende - har jo aldri tenkt over sånt før, men jeg og en annen halvfinsk jente Sanna og jeg diskuterte dette og kom frem til ja.. lite egentlig. Sjokk betegnelsen var vel å ta litt hardt i syntes vi hvertfall. Blir det samme som å si at utlendinger får sjokk av å komme til Norge og oppleve fjell. hmph. Alkohol var visst noe alle hadde gemensamt igår iallefall..

No comments: